MODULER
Inkoppling (WIR)
Plintattribut
7min
anvĂ€nds för att definiera hur plintsymboler ska visas pĂ„ rapporter plintattribut vĂ€ljs pĂ„ objektformulĂ€rens flikar för plintar och/eller pĂ„ artikelformulĂ€rens flik för plintar nedan visas nĂ„gra exempel pĂ„ plintattribut pĂ„ fliken âgrafik dataâ definieras symbolen matematiskt attributkod en unik kod (numerisk) för attributet, det Ă€r detta som sedan vĂ€ljs dĂ„ man definierar plintarna beskrivning tvĂ„ olika sprĂ„kvarianter gĂ„r att anvĂ€nda, beskrivning s och beskrivning a, s stĂ„r för standardsprĂ„k (engelska) och a för alternativt (svenska) kantlinje anger att en ram ska infogas runt symbolen mĂ€rkning anger om plintnummer ska infogas i symbolen flik grafisk data hĂ€r skrivs den matematiska definitionen för symbolen grafiksyntax plintarnas grafikkod Ă€r semikolonseparerad och lĂ€ses frĂ„n vĂ€nster till höger i följande format kommando + variabel(ar) ; kommando + variabel(ar) ; etc kommandon Ă€r alltid ett tecken lĂ€ngder i mm och relativa till aktuell position med startpunkt i centrum av plinten koordinater Ă€r positiva nedĂ„t och till höger möjliga kommandon Ă€r w n = linjebredd (width) n pixlar m x,y = flytta (move) till postion x,y l x,y = linje till x,y c r = cirkel med radien r d r = punkt (dot) med radien r r x,y = rektangel till x,y s x,y = fylld rektangel (solid) till x,y variabler kan anvĂ€nda absoluta vĂ€rden, egenskapsvĂ€rden, och grundlĂ€ggande matematik ex w/2+15) z möjliga egenskapsvĂ€rden Ă€r w = plintbredd (width) h = plinthöjd (height) z = speglad utskrift (1 eller 1) data som kan hĂ€mtas Ă€r a = plintmĂ€rkning (mark) b = plintens alternativt mĂ€rke (markalt) i = plintens signal q = lĂ€nkfrĂ„gor startar i plintĂ€garen anvĂ€nd $id$ som plintens id för att hĂ€mta annan data textjustering bestĂ€ms med en siffra, 1 9, enligt följande matris vertikal justering 9 8 7 = ovan 6 5 4 = mitt 3 2 1 = under horisontell justering 7 4 1 = vĂ€nster 8 5 2 = center 9 6 3 =höger t ex Ă€r 9 text ovan och justerad höger justering pĂ„verkas inte av spegling