Plintattribut
AnvÀnds för att definiera hur plintsymboler ska visas pÄ rapporter. Plintattribut vÀljs pÄ objektformulÀrens flikar för plintar och/eller pÄ artikelformulÀrens flik för plintar.
ï»ż
Nedan visas nĂ„gra exempel pĂ„ plintattribut. PĂ„ fliken âGrafik dataâ definieras symbolen matematiskt
ï»ż
En unik kod (numerisk) för attributet, det Àr detta som sedan vÀljs dÄ man definierar plintarna.
TvÄ olika sprÄkvarianter gÄr att anvÀnda, Beskrivning S och Beskrivning A, S stÄr för standardsprÄk (Engelska) och A för alternativt (Svenska).
Anger att en ram ska infogas runt symbolen.
Anger om plintnummer ska infogas i symbolen.
HÀr skrivs den matematiska definitionen för symbolen.
ï»ż
ï»ż
Plintarnas grafikkod Àr semikolonseparerad och lÀses frÄn vÀnster till höger i följande format: Kommando + Variabel(ar) ; Kommando + Variabel(ar) ; etc.
Kommandon Àr alltid ett tecken. LÀngder i mm och relativa till aktuell position med startpunkt i centrum av plinten. Koordinater Àr positiva nedÄt och till höger.
Möjliga kommandon Àr:
- wn = Linjebredd (width) n pixlar
- mx,y = Flytta (move) till postion x,y
- Lx,y = Linje till x,y
- cr = Cirkel med radien r
- dr = Punkt (dot) med radien r
- rx,y = Rektangel till x,y
- sx,y = Fylld rektangel (solid) till x,y
Variabler kan anvÀnda absoluta vÀrden, egenskapsvÀrden, och grundlÀggande matematik ex: w/2+15)*z.
Möjliga egenskapsvÀrden Àr:
- w = Plintbredd (width)
- h = Plinthöjd (height)
- z = Speglad utskrift (1 eller -1)
Data som kan hÀmtas Àr:
- a = PlintmÀrkning (Mark)
- b = Plintens alternativt mÀrke (MarkAlt)
- i = Plintens Signal
- q = LÀnkfrÄgor startar i plintÀgaren.
AnvÀnd $ID$ som plintens ID för att hÀmta annan data.
ï»ż
Textjustering bestÀms med en siffra, 1-9, enligt följande matris:
Vertikal justering:
- 9 8 7 = ovan
- 6 5 4 = mitt
- 3 2 1 = under
Horisontell justering:
- 7 4 1 = vÀnster
- 8 5 2 = center
- 9 6 3 =höger
T.ex. Àr 9 text ovan och justerad höger. Justering pÄverkas INTE av spegling.