Interna rapporter
Interna rapporter genereras direkt i SiteBase och kan skrivas ut, alternativt sparas ned som pdf eller andra format.
En intern rapport visar data som det ser ut vid det tillfälle den körs och går inte att redigera eller användas för att skriva tillbaka data till SiteBase.
Rapporterna är flexibla och förses gärna med dynamiska filter, det vill säga ett formulär/Pop Up där det går att utifrån ett förval välja vad rapporten ska visa. Med lite förkunskaper går det att kombinera ihop anpassade listor, och med goda kunskaper kan mycket specialicerade rapporter skapas.
Önskas historik likt ett dokument kan en intern rapport användas som dokumentmall för en Extern Rapport. Normalt är då filtret inte dynamiskt utan fast.
I applikationsmenyn under varje disciplin finns vanligtvis formuläret Utskrift av rapporter. Från detta formulär kan rapporter enkelt skapas och senare sparas som pdf, mejlas iväg eller skrivas ut.

Visar alla interna rapporter som är markerade att vara synliga.
Orient Pappersorientering, liggande eller stående
Filter df innebär att rapporten har ett dynamiskt filter som öppnas när den ska genereras (Popup filter).

Definition Visar vilken rapportdefinition som används.
Filter Rapportfiltret som används. Uppgifter inom {....} är det dynamiska filtret som används.
Shadow Skuggar varannan rad i rapporten.
Lines Linjerar rapporten
Öppnar rapportformuläret för att exempelvis göra korrigeringar på rapporten eller filtret.
Skapar rapporten och visar den i en ny flik.
Skapar rapporten och skickar iväg den direkt till en skrivare.
Överst på rapportfliken väljs vilken grunddesign rapporten ska ha. Listor är absolut vanligast.
Det finns fördefinierade rapporter för att lista Objekt, Dokument, Artiklar, Klasser, och SiteBase-mallar (SB Templates). Dessa namnges:
- SB5O = Objekt
- SB5D = Dokument
- SB5A = Artiklar
- SB5C = Klasser / Classes
- SB5T = SiteBase-mallar / Templates
Beroende på om rapporten ska vara liggande eller stående används förkortningen:
- L = Liggande / Landscape
- P = Stående / Portrait
Rapporterna finns generellt i två varianter, med och utan Status och Revision:
- S = Status och Revision
- N = Ingen status eller revision
En Multi-rapport styrs med hjälp av parametrar i formuläret, där både rubrikrad och innehåll kan anpassas.
När rapporten genererats visas den i en ny flik för att kunna granskas. Använd Ctrl+hjulet på musen för att zooma in/ut i rapporten.

Öppnar utskriftsdialogen
Skickar iväg utskriften till standardskrivaren
En sökfunktion som kan användas i rapporten, träffar kommer att färgmarkeras.
Anger bakgrundsfärg i rapporten.
Ger möjlighet att lägga på en vattenstämpel.
Exporterar rapporten till pdf eller bildformat.
Skapar ett mejl med rapporten i pdf eller bildformat.
