SB Link för Excel
Externa rapporter (Excel)
Definitioner
17min
förutsättningar mallen måste innehålla några fördefinierade flikar som används för genereringen mallen måste ha uppsatta namnområden för att markera ut exempelvis var rapporten börjar celler där man önskar läsa ut data måste ha en länk definierad som en så kallad "anteckning" anteckningar kallades i tidigare excel versioner för "kommentarer", men efter office 365 versionen kallas de istället för anteckningar kommentarer har numera en annan utökad funktion flikar följande namn ska användas på flikarna i excel rapporterna flik namn flik namn funktion funktion headtemplate försättsblad, vanligtvis med uppgifter från dokumentposten template själva rapportmallen foottemplate sista blad namnområden excel funktionen "definiera namn" används för att definiera de områden i rapporten som ska fyllas på med data från sitebase denna funktion hittas i excel menyn under fliken formler > namnhanteraren sb detail ett detaljområde som repeteras för varje databaspost som hämtas vill man även ta med formateringar så måste kryssrutan detail formatting kryssas i under properties inställningarna nackdelen med att ha många formateringar är att hastigheten på genereringen kan försämras sb delete vanligtvis samma område som ovanstående, resulterar i en heldragen linje om posten är markerad som utgått sb header området behövs enbart om rapporten ska hämta ut data från två olika nivåer exempelvis en kretslista med underliggande logiska barn i området sb header presenteras då huvudobjektet t ex en instrumentkrets och i sb detail presenteras tillhörande underobjekt genom att även ta med en inledande "tom" rad så får man en tydlig avgränsning i listan mellan varje krets sb comment område behövs enbart om kommentarer i mall ska även visas i den externa rapporten markera celler med dessa kommentarer observera, dessa celler kan ej vara desamma som sb detail sb revision endast en kolumn där rapportens revisionsbokstav fylls i när jämförelsefunktionen används observera att det är endast fältet i kolumnrubriken som ska ingå sb recordhighlight området behövs om jämförelsefunktionen för rapporter ska kunna användas och då för att sköta färgmarkeringen av nya eller ändrade rader endast kolumnrubriken ska ingå i området och det rekommenderas därefter att man sätter kolumnen som dold sb revisionkey används också för jämförelsefunktionen, i kolumnen lagras postens id nr endast kolumnrubriken ska ingå i området och det rekommenderas därefter att man sätter kolumnen som dold utskriftsrubriker de övre delarna av rapporten inklusive kolumnrubriker, inga data kommer att skrivas in i området sidhuvud och sidfot uppgifter i sidhuvud/sidfot kan också kopplas mot sitebase med hjälp av länksyntax, vanligtvis är det uppgifter på rapportformuläret som hämtas över sidhuvud och sidfot består av tre fält (till vänster, i mitten och till höger) dokumentlänk properties formuläret formuläret visar information om dokumentkopplingen mot sitebase samt innehåller sql filtret som rapporten använder sig av några olika typer av inställningar för formatering finns också länkinformation (1) fälten är skrivskyddade och pekar ut dokumentposten i sitebase som ritningen är länkad emot är fälten tomma saknar dokumentet kopplingen dokumentkopplingen skapas automatiskt när en rapport skapas från sitebase eller öppnas för redigering den kan också sättas upp manuellt från dokumentet genom att klicka på init link och därefter peka ut appserver, databas och ett eventuellt dokument applikation visar vilken applikationsserver som dokumentet är länkat till körs sitebase v6 visas istället den så kallade aia filen databas visar mot vilken databas dokumentet är kopplat dokument id visar mot vilken dokumentpost rapporten är kopplat mot (id nr) motsvarande nummer kan ses på formuläret i sitebase på fliken sb info datafråga (2) sql select statment en sql fråga som ger rapporten de grunddata som ska hämtas från sitebase frågan kompletteras med filtret från rapportformuläret och kan på så vis styras helt och hållet från det utan att ändra i frågan kompletteringen sker via några fördefinierade variabler variabel variabel funktion funktion $pagebreak$ flikbrytning $pagepos$ namngivning av flik $groupbreak$ gruppbrytning, ger en tom rad datatyp måste anges om rapporten innehåller länkfrågor med relationsvandringar vanliga värden är variabel variabel funktion funktion sb object för rapporter som är baserade på objektsregistret sb document för rapporter som är baserade på dokumentregistret sb article för rapporter som är baserade på artikelregistret formatering detail direction, group direction anger i vilken riktning excelarket ska expandera, vanligtvis vertikalt shades skuggar varannan rad, färg väljs med knappen ”shadow color” lines linjerar rapporten needs document innebär att mallen måste köras från sitebase keep reference innebär att en dold flik ”references” skapas för att senare kunna användas vid återskrivning av data detail formatting innebär att mycket av formateringen av den först raden (details) kommer att tas med på alla rader som genereras nackdelen är att rapporten kommer att ta längre tid att generas länkfrågor länkfrågor för att plocka ut data i kolumnerna fylls i som så kallade "anteckningar" i excel i föregående excel versioner benämndes dessa som kommentarer men från och med office 365 kallas de numera för anteckningar i cellerna för dataområdena som definierats i sb detail och sb header läggs dessa anteckningar till och kan då peka ut önskad data från datafrågan som definierats under properties och på rapportfiltret läs mer om länkfrågor här databas frågor (link syntax) docid 6ucf9ssrq9sng2 irqcrk undvika upprepande uppgifter i lista i vissa fall exempelvis på en kabelpartlista kan det vara användbart att presentera kabelnumret enbart på den första parten och inte på alla detta kan göras genom att inleda länkfrågan med tecknet (tilde sign) exempel frpos