Definitioner
- Mallen mÄste innehÄlla nÄgra fördefinierade flikar som anvÀnds för genereringen.
- Mallen mÄste ha uppsatta namnomrÄden för att markera ut exempelvis var rapporten börjar.
- Celler dÀr man önskar lÀsa ut data mÄste ha en lÀnk definierad som en sÄ kallad "Anteckning".
Anteckningar kallades i tidigare Excel versioner för "kommentarer", men efter Office 365 versionen kallas de istÀllet för anteckningar. Kommentarer har numera en annan utökad funktion.
Följande namn ska anvÀndas pÄ flikarna i Excel rapporterna.
ï»żFlik namnï»ż | ï»żFunktionï»ż |
HeadTemplate | FörsÀttsblad, vanligtvis med uppgifter frÄn dokumentposten |
Template | SjÀlva rapportmallen |
FootTemplate | Sista blad |
Excel funktionen "Definiera namn" anvÀnds för att definiera de omrÄden i rapporten som ska fyllas pÄ med data frÄn SiteBase. Denna funktion hittas i Excel menyn under fliken Formler -> Namnhanteraren
Ett detaljomrÄde som repeteras för varje databaspost som hÀmtas. Vill man Àven ta med formateringar sÄ mÄste kryssrutan Detail Formatting kryssas i under properties instÀllningarna.
Nackdelen med att ha mÄnga formateringar Àr att hastigheten pÄ genereringen kan försÀmras.
Vanligtvis samma omrÄde som ovanstÄende, resulterar i en heldragen linje om posten Àr markerad som utgÄtt.
OmrÄdet behövs enbart om rapporten ska hÀmta ut data frÄn tvÄ olika nivÄer. Exempelvis en kretslista med underliggande logiska barn.
I omrÄdet SB_Header presenteras dÄ huvudobjektet t.ex. en instrumentkrets och i SB_Detail presenteras tillhörande underobjekt. Genom att Àven ta med en inledande "tom" rad sÄ fÄr man en tydlig avgrÀnsning i listan mellan varje krets.
Endast en kolumn dÀr rapportens revisionsbokstav fylls i nÀr jÀmförelsefunktionen anvÀnds. Observera att det Àr endast fÀltet i kolumnrubriken som ska ingÄ.
OmrÄdet behövs om jÀmförelsefunktionen för rapporter ska kunna anvÀndas och dÄ för att sköta fÀrgmarkeringen av nya eller Àndrade rader. Endast kolumnrubriken ska ingÄ i omrÄdet och det rekommenderas dÀrefter att man sÀtter kolumnen som dold.
AnvÀnds ocksÄ för jÀmförelsefunktionen, i kolumnen lagras postens ID nr Endast kolumnrubriken ska ingÄ i omrÄdet och det rekommenderas dÀrefter att man sÀtter kolumnen som dold.
De övre delarna av rapporten inklusive kolumnrubriker, inga data kommer att skrivas in i omrÄdet.
ï»ż
Uppgifter i sidhuvud/sidfot kan ocksÄ kopplas mot SiteBase med hjÀlp av lÀnksyntax, vanligtvis Àr det uppgifter pÄ rapportformulÀret som hÀmtas över.
Sidhuvud och sidfot bestÄr av tre fÀlt (till vÀnster, i mitten och till höger)
FormulÀret visar information om dokumentkopplingen mot SiteBase samt innehÄller SQL filtret som rapporten anvÀnder sig av. NÄgra olika typer av instÀllningar för formatering finns ocksÄ.
FĂ€lten Ă€r skrivskyddade och pekar ut dokumentposten i SiteBase som ritningen Ă€r lĂ€nkad emot. Ăr fĂ€lten tomma saknar dokumentet kopplingen.
Dokumentkopplingen skapas automatiskt nÀr en rapport skapas frÄn SiteBase eller öppnas för redigering. Den kan ocksÄ sÀttas upp manuellt frÄn dokumentet genom att klicka pÄ Init Link och dÀrefter peka ut AppServer, databas och ett eventuellt dokument.
Applikation Visar vilken applikationsserver som dokumentet Àr lÀnkat till. Körs SiteBase v6 visas istÀllet den sÄ kallade AIA filen.
Databas Visar mot vilken databas dokumentet Àr kopplat.
Dokument ID Visar mot vilken dokumentpost rapporten Àr kopplat mot (ID nr) Motsvarande nummer kan ses pÄ formulÀret i SiteBase pÄ fliken SB Info.
ï»ż
SQL Select statment En SQL frÄga som ger rapporten de grunddata som ska hÀmtas frÄn SiteBase. FrÄgan kompletteras med filtret frÄn rapportformulÀret och kan pÄ sÄ vis styras helt och hÄllet frÄn det utan att Àndra i frÄgan. Kompletteringen sker via nÄgra fördefinierade variabler.
ï»żVariabelï»ż | ï»żFunktionï»ż | ï»ż |
$PAGEBREAK$ | Flikbrytning | ï»ż |
$PAGEPOS$ | Namngivning av flik | ï»ż |
$GROUPBREAK$ | Gruppbrytning, ger en tom rad | ï»ż |
ï»ż | ï»ż | ï»ż |
Datatyp MÄste anges om rapporten innehÄller lÀnkfrÄgor med relationsvandringar. Vanliga vÀrden Àr:
ï»żVariabelï»ż | ï»żFunktionï»ż | ï»ż |
SB_OBJECT | För rapporter som Ă€r baserade pĂ„ objektsregistret | ï»ż |
SB_DOCUMENT | För rapporter som Ă€r baserade pĂ„ dokumentregistret | ï»ż |
SB_ARTICLE | För rapporter som Ă€r baserade pĂ„ artikelregistret | ï»ż |
ï»ż
Detail direction, Group direction Anger i vilken riktning Excelarket ska expandera, vanligtvis vertikalt. Shades Skuggar varannan rad, fĂ€rg vĂ€ljs med knappen âShadow colorâ. Lines Linjerar rapporten. Needs document InnebĂ€r att mallen mĂ„ste köras frĂ„n SiteBase. Keep reference InnebĂ€r att en dold flik âReferencesâ skapas för att senare kunna anvĂ€ndas vid Ă„terskrivning av data.
Detail formatting InnebÀr att mycket av formateringen av den först raden (Details) kommer att tas med pÄ alla rader som genereras. Nackdelen Àr att rapporten kommer att ta lÀngre tid att generas.
LÀnkfrÄgor för att plocka ut data i kolumnerna fylls i som sÄ kallade "anteckningar" i Excel. I föregÄende Excel versioner benÀmndes dessa som kommentarer men frÄn och med Office 365 kallas de numera för anteckningar.
I cellerna för dataomrÄdena som definierats i SB_Detail och SB_Header lÀggs dessa anteckningar till och kan dÄ peka ut önskad data frÄn datafrÄgan som definierats under properties och pÄ rapportfiltret.
LĂ€s mer om lĂ€nkfrĂ„gor hĂ€r: Databas-frĂ„gor (Link syntax)ï»ż
ï»ż
I vissa fall exempelvis pÄ en kabelpartlista kan det vara anvÀndbart att presentera kabelnumret enbart pÄ den första parten och inte pÄ alla.
Detta kan göras genom att inleda lÀnkfrÄgan med tecknet ~ (Tilde sign) Exempel: ~FRPOS
ï»ż