ARBETSMILJÖ
Formulär

Tabell / formulärläge

17min

Formulär kan presenteras i två olika former, dessa växlar man mellan med knappen växla visningsläge.

Document image


Formulärläge

Som standard öppnas alla formulär i formulärläge, dvs. med en lista över alla poster till vänster och uppgifter om den markerade posten i formuläret.

Endast en post åt gången visas och denna markeras i listan med ett > tecken.

  • Detaljerad och tydlig visning av en post år gången
  • Visar alla uppgifter

Tabelläge

Visning liknande en Excel lista, markerat objekt indikeras med ett > tecken längst till vänster i listan.

  • Översiktlig visning av många poster
  • Många sökfunktioner, se längre ned i detta avsnitt
  • Lätt att göra mängdändringar, klipp o klistra
  • Vissa formulärflikar innehåller ett underformulär som presenteras i tabelläge. Det gäller exempelvis listor över revisionshistorik, relaterade objekt osv.
  • Visar inte alla uppgifter, inte t.ex. egenskaper
Document image


Anpassa kolumnvisning

En mängd funktioner finns tillgängliga genom att högerklicka i en kolumnrubrik.

Document image


Sortering

Som standard sorteras listor efter en uppsatt ordning, vanligtvis posnummer. Men detta kan ändras genom att välja en egen sortering.

  1. Ändra sortering från högerklick menyn genom att välja Sortera stigande eller Sortera fallande
  2. Ännu enklare kan det göras genom att ställa muspekaren på en rubrik och sedan klicka på pil som bör visas.
  3. Återställ till standardsortering genom att välja Rensa sortering



Kolumnbredd

Kolumnbredderna kan justeras efter innehållet eller manuellt genom att klicka och dra i avgränsningslinjen på rubrikraden.

  1. Högerklicka i kolumnrubrik
  2. Välj Automatisk kolumnbredd eller Automatisk kolumnbredd (Alla kolumner)



Kolumnplacering

Kolumnordningen kan ändras valfritt, denna justering sparas lokalt för användaren.

  1. Markera och håll kvar muspekaren på en kolumnrubrik
  2. Dra och släpp ned den på en annan placering

Visa/dölj kolumner

  1. Högerklicka och välj Dölj kolumn för att släcka ned en kolumn
  2. Högerklicka sedan på Välj kolumn för att visa alla tillgängliga kolumner
  3. Dubbelklicka på en kolumn i raden för att tända upp på formuläret
Document image


Autofilter

Ett användbart filter som söker kolumnvis.

  1. Tänd uppsökraden genom att högerklicka och välja Visa autofilter rad
  2. Fyll i sökbegrepp i önskade kolumner.
  3. Typ av sökning kan anges genom att klicka på ikonen som visas till vänster och sedan välja ett av alternativen som passar.
  4. Dölj filtret genom att högerklicka och välja Dölj autofilter rad
Document image


Sök och ersätt

Ett filter som söker i alla kolumnrubriker

  1. Tänd filtret genom att trycka Ctrl+F eller högerklicka och välj Visa sökfält
  2. Välj fliken Sök och fyll i något att söka efter
  3. Träffar gulmarkeras och endast träffar visas i listan

Funktionen för Sök & Ersätt bör användas med försiktighet, det är lätt att orsaka förändringar på delar man inte tänkte på.

Gruppering

Grupperingsfunktionen är användbar för att skapa grupperade listor efter exempelvis klass och artikel. Resultatet kan därefter också sparas ned i en motsvarande Excel lista.

  1. Tänd genom att högerklicka och välja Visa grupperingsfält
  2. Drag & släpp en eller flera kolumnrubriker man vill gruppera efter
  3. Listan grupperas automatiskt
  4. Förändringar i grupperingen kan göras genom att i grupperingsfältet dra och släppa dem i önskad ordning. Eller ta bort dem genom att dra ner kolumnrubriken till listan igen.
  5. Högerklicka och välj Dölj gruppering för att släcka fältet, först bör man dock kontrollera att ingen gruppering ligger kvar.
Document image


Återställa kolumner

  1. Högerklicka och välj Återställ alla kolumner för att återställa visning och ordning på alla kolumner

Det finns även en total återställningsfunktion som kan användas om man inte lyckas med detta sätt. Läs mer om den här: Inställningar



Autofyll

Funktionen är användbar för att göra en större mängd ändringar i en kolumn på liknande sätt som i Excel.

  1. Fyll i första värdet i en kolumn
  2. Placera muspekaren i nedre högra hörnet på fältet (som måste vara markerat)
  3. Muspekaren ska ändra utseende (se bild)
  4. Dra nedåt för att fylla efterföljande rader
Document image


Kopiera uppgift från föregående post

Kortkommandot Ctrl + ' (apostrof) kopierar föregående posts uppgifter. Exempelvis om man skapar en ny post och på beskrivningsfältet trycker Ctrl + ' så kommer beskrivningstexten från det föregående posten att kopieras in.

Funktionen fungerar också i formulärläget.

Klipp & klistra mot Excel

Det är möjligt att klippa ut och klistra in större mängder text mot Excel. Viktigt att tänka på för att inte orsaka förskjutningar osv. är att markera ett lika stort område när uppgifterna klistras in i SiteBase som det som fanns i Excel.

Över huvud taget är det viktigt att granska uppgifter som klistrats i SiteBase innan något sparas.

Spara till Excel

Funktionen kan även användas i formulärläge, men önskar man göra en mer anpassad lista med grupperingar osv. kan den tas ut i tabelläge.

Samma uppgifter som visas i formuläret kommer att exporteras ut till en Excellista.

Document image