ARBETSMILJÖ
Formulär
Tabell / formulärläge
17min
formulär kan presenteras i två olika former, dessa växlar man mellan med knappen växla visningsläge formulärläge som standard öppnas alla formulär i formulärläge, dvs med en lista över alla poster till vänster och uppgifter om den markerade posten i formuläret endast en post åt gången visas och denna markeras i listan med ett > tecken detaljerad och tydlig visning av en post år gången visar alla uppgifter tabelläge visning liknande en excel lista, markerat objekt indikeras med ett > tecken längst till vänster i listan översiktlig visning av många poster många sökfunktioner, se längre ned i detta avsnitt lätt att göra mängdändringar, klipp o klistra vissa formulärflikar innehåller ett underformulär som presenteras i tabelläge det gäller exempelvis listor över revisionshistorik, relaterade objekt osv visar inte alla uppgifter, inte t ex egenskaper anpassa kolumnvisning en mängd funktioner finns tillgängliga genom att högerklicka i en kolumnrubrik sortering som standard sorteras listor efter en uppsatt ordning, vanligtvis posnummer men detta kan ändras genom att välja en egen sortering ändra sortering från högerklick menyn genom att välja sortera stigande eller sortera fallande ännu enklare kan det göras genom att ställa muspekaren på en rubrik och sedan klicka på pil som bör visas återställ till standardsortering genom att välja rensa sortering kolumnbredd kolumnbredderna kan justeras efter innehållet eller manuellt genom att klicka och dra i avgränsningslinjen på rubrikraden högerklicka i kolumnrubrik välj automatisk kolumnbredd eller automatisk kolumnbredd (alla kolumner) kolumnplacering kolumnordningen kan ändras valfritt, denna justering sparas lokalt för användaren markera och håll kvar muspekaren på en kolumnrubrik dra och släpp ned den på en annan placering visa/dölj kolumner högerklicka och välj dölj kolumn för att släcka ned en kolumn högerklicka sedan på välj kolumn för att visa alla tillgängliga kolumner dubbelklicka på en kolumn i raden för att tända upp på formuläret autofilter ett användbart filter som söker kolumnvis tänd uppsökraden genom att högerklicka och välja visa autofilter rad fyll i sökbegrepp i önskade kolumner typ av sökning kan anges genom att klicka på ikonen som visas till vänster och sedan välja ett av alternativen som passar dölj filtret genom att högerklicka och välja dölj autofilter rad sök och ersätt ett filter som söker i alla kolumnrubriker tänd filtret genom att trycka ctrl+f eller högerklicka och välj visa sökfält välj fliken sök och fyll i något att söka efter träffar gulmarkeras och endast träffar visas i listan funktionen för sök & ersätt bör användas med försiktighet, det är lätt att orsaka förändringar på delar man inte tänkte på gruppering grupperingsfunktionen är användbar för att skapa grupperade listor efter exempelvis klass och artikel resultatet kan därefter också sparas ned i en motsvarande excel lista tänd genom att högerklicka och välja visa grupperingsfält drag & släpp en eller flera kolumnrubriker man vill gruppera efter listan grupperas automatiskt förändringar i grupperingen kan göras genom att i grupperingsfältet dra och släppa dem i önskad ordning eller ta bort dem genom att dra ner kolumnrubriken till listan igen högerklicka och välj dölj gruppering för att släcka fältet, först bör man dock kontrollera att ingen gruppering ligger kvar återställa kolumner högerklicka och välj återställ alla kolumner för att återställa visning och ordning på alla kolumner det finns även en total återställningsfunktion som kan användas om man inte lyckas med detta sätt läs mer om den här inställningar docid\ sju0cxq hvfbufqvqvfrw autofyll funktionen är användbar för att göra en större mängd ändringar i en kolumn på liknande sätt som i excel fyll i första värdet i en kolumn placera muspekaren i nedre högra hörnet på fältet (som måste vara markerat) muspekaren ska ändra utseende (se bild) dra nedåt för att fylla efterföljande rader kopiera uppgift från föregående post kortkommandot ctrl + ' (apostrof) kopierar föregående posts uppgifter exempelvis om man skapar en ny post och på beskrivningsfältet trycker ctrl + ' så kommer beskrivningstexten från det föregående posten att kopieras in funktionen fungerar också i formulärläget klipp & klistra mot excel det är möjligt att klippa ut och klistra in större mängder text mot excel viktigt att tänka på för att inte orsaka förskjutningar osv är att markera ett lika stort område när uppgifterna klistras in i sitebase som det som fanns i excel över huvud taget är det viktigt att granska uppgifter som klistrats i sitebase innan något sparas spara till excel funktionen kan även användas i formulärläge, men önskar man göra en mer anpassad lista med grupperingar osv kan den tas ut i tabelläge samma uppgifter som visas i formuläret kommer att exporteras ut till en excellista