DATABASMALLAR

15min

Databasmallar är en kraftfullt verktyg som kan användas för att skapa upp en komplett databasstruktur för exempelvis en instrumentkrets eller ett större processavsnitt. Mallarna läggs upp i motsvarande struktur som det som ska skapas, varje objekttyp motsvaras av en databasmall som sedan kan återanvändas av andra mallar. I nedanstående bild visas upplägget av en databasmall för en nivåreglering (IN POS) samt alla underliggande komponenter och kretsschema. Till databasmallarna kan skript knytas, dessa används för att fylla på med uppgifter, koppla kablar osv.

Document image


Formuläret för databasmallar

Läs mer om formuläret och hur databasmallar byggs upp här

Edit

Använda databasmallar

Edit

Köra databasmall

  • Skapa grundobjektet t.ex. en instrumentkrets på vanligtvis och ange nödvändiga uppgifter.
  • Välj in en passande databasmall (SB mall) och spara.

Document image


  • Kör databasmallen med knappen Wizard 

  • I första steget visas strukturen som kommer att skapas

Document image


  • Markera eller avmarkera delar som ska vara med. I databasballen anges vilka som ska vara markerade som standard.

Edit

Köra Skript

  • I nästa steg visas Skript fönstret (om databasmallen innehåller en sådan)

Document image


  • Klicka på Write för att köra alla markerade rader i skriptet I databasmallen anges vilka som ska vara markerad som standard.

  • Grön-markerade rader är sådana som skrivit in data, blir de inte markerade kan det bero på att uppgifterna redan fanns.

  • Resultatet kan kontrolleras i kolumnera Current Value (Ursprungligt värde) samt New Value (Nytt värde).

  • Det kan vara klokt att köra skriptet ytterligare en gång, beroende på hur det är gjort kan ytterligare uppgifter komma att skrivas in.

  • Enbart skriptet kan också köras för delar som redan är genererade detta görs med knappen Script 

Edit

Mängdhantering

Databasmallar och skript kan köras för en mängd objekt i ett svep.

  • Högerklicka i objektlistan och välj att tända upp kryssrutorna.
  • Markera en eller flera objekt som ska köras

  • Kör databasmallen med knappen Wizard 

  • Alla objekt kommer att köras igenom utan möjlighet att klicka i eller ur några delar i mallen.
  • Därefter kommer skript för samtliga objekt att köras.

Edit

Vad återstår efter att mallen körts?

Efter att mallar och skript är körda är normalt alla objekt och dokumentposter skapade samt många av uppgifterna ifyllda. Vissa uppgifter som kräver kunskap och planering behöver anges manuellt ett smidigt sätt är att göra det via utforskaren då man kan följa strukturen.

Document image


Återstående delar att göra är till exempel:

  • Välja konstruktionsartiklar
    • Databasmallarna använder vanligtvis generella artiklar (inleds med ett #) dessa bör matcha den tänkta artikeln med avseende på t.ex. plintar.

  • Boka I/O signaler
    • Boka signaler mot kanal på I/O kort (Intern bokning)
    • I vissa fall bokas I/O kanaler direkt mot en apparat (Extern bokning)

  • Boka STV och matning
    • STV matning bokas vanligtvis på elkretsen eller i vissa fall motorn.
    • Matning från matningsplintar (säkringar) bokas på apparater

  • Generera dokumentfil med hjälp av en typritning

Edit

Att tänka på

  • Mallarna kan köras om och om igen på samma struktur för att möjliggöra att mer detaljerad information kan tillföras under projektets gång.
  • När objekten är färdigställda bör SB mallen väljas bort för att undvika att den körs av misstag.