DATABASMALLAR
Databasmallar Àr en kraftfullt verktyg som kan anvÀndas för att skapa upp en komplett databasstruktur för exempelvis en instrumentkrets eller ett större processavsnitt. Mallarna lÀggs upp i motsvarande struktur som det som ska skapas, varje objekttyp motsvaras av en databasmall som sedan kan ÄteranvÀndas av andra mallar. I nedanstÄende bild visas upplÀgget av en databasmall för en nivÄreglering (IN POS) samt alla underliggande komponenter och kretsschema. Till databasmallarna kan skript knytas, dessa anvÀnds för att fylla pÄ med uppgifter, koppla kablar osv.
LÀs mer om formulÀret och hur databasmallar byggs upp hÀr
Editï»ż
AnvĂ€nda databasmallarÂ¶ï»ż
ï»żEditï»ż
Köra databasmallÂ¶ï»ż
- Skapa grundobjektet t.ex. en instrumentkrets pÄ vanligtvis och ange nödvÀndiga uppgifter.
- VĂ€lj in en passande databasmall (SB mall) och spara.
- Kör databasmallen med knappen WizardÂ
- I första steget visas strukturen som kommer att skapas
- Markera eller avmarkera delar som ska vara med. I databasballen anges vilka som ska vara markerade som standard.
Editï»ż
Köra SkriptÂ¶ï»ż
- I nÀsta steg visas Skript fönstret (om databasmallen innehÄller en sÄdan)
- Klicka pÄ Write för att köra alla markerade rader i skriptet I databasmallen anges vilka som ska vara markerad som standard.
- Grön-markerade rader Àr sÄdana som skrivit in data, blir de inte markerade kan det bero pÄ att uppgifterna redan fanns.
- Resultatet kan kontrolleras i kolumnera Current Value (Ursprungligt vÀrde) samt New Value (Nytt vÀrde).
- Det kan vara klokt att köra skriptet ytterligare en gÄng, beroende pÄ hur det Àr gjort kan ytterligare uppgifter komma att skrivas in.
- Enbart skriptet kan ocksĂ„ köras för delar som redan Ă€r genererade detta görs med knappen ScriptÂ
Editï»ż
MĂ€ngdhanteringÂ¶ï»ż
Databasmallar och skript kan köras för en mÀngd objekt i ett svep.
- Högerklicka i objektlistan och vÀlj att tÀnda upp kryssrutorna.
- Markera en eller flera objekt som ska köras
- Kör databasmallen med knappen WizardÂ
- Alla objekt kommer att köras igenom utan möjlighet att klicka i eller ur nÄgra delar i mallen.
- DÀrefter kommer skript för samtliga objekt att köras.
Editï»ż
Vad Ă„terstĂ„r efter att mallen körts?Â¶ï»ż
Efter att mallar och skript Àr körda Àr normalt alla objekt och dokumentposter skapade samt mÄnga av uppgifterna ifyllda. Vissa uppgifter som krÀver kunskap och planering behöver anges manuellt ett smidigt sÀtt Àr att göra det via utforskaren dÄ man kan följa strukturen.
à terstÄende delar att göra Àr till exempel:
- VĂ€lja konstruktionsartiklar
- Databasmallarna anvÀnder vanligtvis generella artiklar (inleds med ett #) dessa bör matcha den tÀnkta artikeln med avseende pÄ t.ex. plintar.
- Boka I/O signaler
- Boka signaler mot kanal pÄ I/O kort (Intern bokning)
- I vissa fall bokas I/O kanaler direkt mot en apparat (Extern bokning)
- Boka STV och matning
- STV matning bokas vanligtvis pÄ elkretsen eller i vissa fall motorn.
- Matning frÄn matningsplintar (sÀkringar) bokas pÄ apparater
- Generera dokumentfil med hjÀlp av en typritning
Editï»ż
Att tĂ€nka pĂ„Â¶ï»ż
- Mallarna kan köras om och om igen pÄ samma struktur för att möjliggöra att mer detaljerad information kan tillföras under projektets gÄng.
- NÀr objekten Àr fÀrdigstÀllda bör SB mallen vÀljas bort för att undvika att den körs av misstag.