DATABASMALLAR

15min

Databasmallar Àr en kraftfullt verktyg som kan anvÀndas för att skapa upp en komplett databasstruktur för exempelvis en instrumentkrets eller ett större processavsnitt. Mallarna lÀggs upp i motsvarande struktur som det som ska skapas, varje objekttyp motsvaras av en databasmall som sedan kan ÄteranvÀndas av andra mallar. I nedanstÄende bild visas upplÀgget av en databasmall för en nivÄreglering (IN POS) samt alla underliggande komponenter och kretsschema. Till databasmallarna kan skript knytas, dessa anvÀnds för att fylla pÄ med uppgifter, koppla kablar osv.

Document image
ï»ż

FormulÀret för databasmallar

LÀs mer om formulÀret och hur databasmallar byggs upp hÀr

Editï»ż

AnvĂ€nda databasmallarÂ¶ï»ż

ï»żEditï»ż

Köra databasmallÂ¶ï»ż

  • Skapa grundobjektet t.ex. en instrumentkrets pĂ„ vanligtvis och ange nödvĂ€ndiga uppgifter.
  • VĂ€lj in en passande databasmall (SB mall) och spara.

Document image
ï»ż

  • Kör databasmallen med knappen Wizard 

  • I första steget visas strukturen som kommer att skapas

Document image
ï»ż

  • Markera eller avmarkera delar som ska vara med. I databasballen anges vilka som ska vara markerade som standard.

Editï»ż

Köra SkriptÂ¶ï»ż

  • I nĂ€sta steg visas Skript fönstret (om databasmallen innehĂ„ller en sĂ„dan)

Document image
ï»ż

  • Klicka pÄ Write för att köra alla markerade rader i skriptet I databasmallen anges vilka som ska vara markerad som standard.

  • Grön-markerade rader Ă€r sĂ„dana som skrivit in data, blir de inte markerade kan det bero pĂ„ att uppgifterna redan fanns.

  • Resultatet kan kontrolleras i kolumnera Current Value (Ursprungligt vĂ€rde) samt New Value (Nytt vĂ€rde).

  • Det kan vara klokt att köra skriptet ytterligare en gĂ„ng, beroende pĂ„ hur det Ă€r gjort kan ytterligare uppgifter komma att skrivas in.

  • Enbart skriptet kan ocksĂ„ köras för delar som redan Ă€r genererade detta görs med knappen Script 

Editï»ż

MĂ€ngdhanteringÂ¶ï»ż

Databasmallar och skript kan köras för en mÀngd objekt i ett svep.

  • Högerklicka i objektlistan och vĂ€lj att tĂ€nda upp kryssrutorna.
  • Markera en eller flera objekt som ska köras

  • Kör databasmallen med knappen Wizard 

  • Alla objekt kommer att köras igenom utan möjlighet att klicka i eller ur nĂ„gra delar i mallen.
  • DĂ€refter kommer skript för samtliga objekt att köras.

Editï»ż

Vad Ă„terstĂ„r efter att mallen körts?Â¶ï»ż

Efter att mallar och skript Àr körda Àr normalt alla objekt och dokumentposter skapade samt mÄnga av uppgifterna ifyllda. Vissa uppgifter som krÀver kunskap och planering behöver anges manuellt ett smidigt sÀtt Àr att göra det via utforskaren dÄ man kan följa strukturen.

Document image
ï»ż

ÅterstĂ„ende delar att göra Ă€r till exempel:

  • VĂ€lja konstruktionsartiklar
    • Databasmallarna anvĂ€nder vanligtvis generella artiklar (inleds med ett #) dessa bör matcha den tĂ€nkta artikeln med avseende pĂ„ t.ex. plintar.

  • Boka I/O signaler
    • Boka signaler mot kanal pĂ„ I/O kort (Intern bokning)
    • I vissa fall bokas I/O kanaler direkt mot en apparat (Extern bokning)

  • Boka STV och matning
    • STV matning bokas vanligtvis pĂ„ elkretsen eller i vissa fall motorn.
    • Matning frĂ„n matningsplintar (sĂ€kringar) bokas pĂ„ apparater

  • Generera dokumentfil med hjĂ€lp av en typritning

Editï»ż

Att tĂ€nka pĂ„Â¶ï»ż

  • Mallarna kan köras om och om igen pĂ„ samma struktur för att möjliggöra att mer detaljerad information kan tillföras under projektets gĂ„ng.
  • NĂ€r objekten Ă€r fĂ€rdigstĂ€llda bör SB mallen vĂ€ljas bort för att undvika att den körs av misstag.